lunes, 11 de octubre de 2010
Artículo 52 publicado el domingo 10 de octubre de 2010 (texto en catalán)
(texto en catalán, en la entrada anterior en castellano)
Sitges, el paradís del fantàstic
La ciència ficció, els monstres, els vampirs i els zombis no estan en crisi
Jordi Ojeda
Entre el 7 i el 17 d’octubre, el 43è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya torna a envair els carrers de Sitges, i mai millor dit. El primer dissabte del festival va viure el que s’està convertint en una tradició: la marxa zombi, una mostra més de l’interès d’afavorir que els visitants de la ciutat se sentin immersos en un univers fantàstic on hi cap tot el que la nostra imaginació pugui imaginar, des de la sang i fetge dels assassins i vampirs varis, a la ciència ficció i l’impacte de les xarxes socials a la nostra vida (bé, amb un petit toc sinistre).
Aquest és un any sense uns clars títols protagonistes, ben al contrari, el nivell mig de les més de 200 produccions que es veuran és força alt i de ben segur en podeu trobar per a tots els gustos: nous països emergents en el fantàstic com els països de l’est o llatinoamerica, vampirs romàntics per als fans adolescents i d’altres indicats per a majors de divuit anys (o no tan romàntics), l’impacte esperat del cinema asiàtic o l’especial dedicat al viatges en el temps.
A la secció d’animació hi ha una selecció força heterodoxa, amb procedències dispars que el converteix en una experiència molt enriquidora per l’aficionat: Japó, Regne Unit, EUA o Rússia entre d’altres països. Destaquem les japoneses Welcome to the Space Show i Colorful, dues produccions molt diferents entre sí però amb el toc de l’anime característic. També s’espera amb interès el que el mateix director anuncia com la seva darrera obra, Surviving Life del txec Jan Svankmajer, en una barreja força original d’animació, actors reals i stop-motion que ajuda a l’espectador a participar d’un món irreal creat en el somni del protagonista.
Però sens dubte serà The Ugly Duckling del rus Bardin qui sorprendrà a tots amb la seva adaptació del compte de l’aneguet lleig amb música de Tchaikosky. La pel·lícula ve precedida per un llarg desenvolupament de producció accidentat i s’anuncia com una revolució de la tècnica d’animació i d’un enfocament innovador del conegut clàssic.
De les activitats paral·leles organitzades al voltant del festival en volem destacar un parell. Per una banda, Catalan Films & TV i Televisió de Catalunya, organitzen una jornada de videojocs, amb temes tan actuals com les estratègies grans superproduccions versus solucions low cost, l’efecte de les xarxes socials en el sector del videojoc o quines són les tendències tecnològiques dels propers anys.
L’altra activitat a destacar és la presentació del llibre Profanando el sueño de los muertos, d’Ángel Sala, crític, escriptor i director del festival, que repassa, de manera exhaustiva, la història del cine fantàstic espanyol. El llibre recupera més de 650 fotografies i pòsters dels títols més destacats dels cineastes més rellevants, en la recopilació més completa que s’ha fet mai d’aquest tema, i que de ben segur contribuirà a conèixer millor la contribució de molts autors al panorama del fantàstic internacional i, perquè no dir-ho, a la conservació del patrimoni i la memòria del fantàstic, acostumada a rebre moltes crítiques com a costum.
Si l’edició anterior del 2009 va batre rècords de venda d’entrades, amb més de 60.000 venudes, per la fidelitat d’un públic entès i exigent, que escull les pel·lícules, els directors i actors amb anterioritat (impressionant la informació detallada i prolífica disponible a la web de cada pel·lícula). Són militants del bon cinema, defensors de la importància d’una mirada de l’art amb el nivell que li correspon: a les sales, en versió original i amb la qualitat i legalitat d’un bon enregistrament. Es possible que el dolent més implacable dels nostres dies sigui precisament la tecnologia, la mateixa que ens permet gaudir al cinema o a casa d’una qualitat extrema de so i imatge, però que alhora ens està malacostumant a una visualització en pantalles petites, amb gravacions de baixa qualitat. Menjar de restaurant de cinc estrelles servits en plats de plàstic. Els aficionats al fantàstic saben molt bé que hi ha plats que no es poden menjar ràpid.
Homenatge al desaparegut Paul Naschy
En el saló de La Massana-Còmic del 2009 vam poder gaudir de la presència del mestre del fantàstic, en Paul Naschy, en una exposició d’homenatge a la seva prolífica carrera i que de la mà del dibuixant Javier Trujillo arribava a convertir-se també en guionista de còmic en la seva adaptació de les històries de l’home llop.
Amb motiu del seu recent traspàs, es presentarà al festival el documental El hombre que vió llorar a Frankenstein, dirigit per l’Ángel Agudo i presentat pel mític Mick Garris, el creador de la sèrie Masters of Horror, i en el que participen John Landis, Joe Dante, Caroline Munro, Nacho Cerdà o Jordi Grau, entre d’altres. El documental repassa la vida de Paul Naschy, el seu paper en el cinema fantàstic internacional (és l’únic actor de la història que ha interpretat als grans personatges del terror), i ha estat produït per la revista Scifiworld, probablement una de les capçaleres més completes de la ciència ficció i el fantàstic en els quioscos actualment. El documental s’ha realitzat amb la col·laboració de La Cruzada Entertainment i Waldemar Media.
Etiquetas:
cine,
DiariAndorra
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.