Conferència
La nit que Orson Welles va atemorir Amèrica
75è aniversari de la versió radiofònica
de La Guerra dels mons, de H.G.Wells
El 30 d’octubre de 1938 Orson Welles dirigia l’adaptació radiofònica de la novel·la
La guerra dels mons, que va provocar que milers de
persones creguessin que realment estava succeint una invasió alienígena,
confonent realitat i ficció. La UB commemora el 75 aniversari d’aquesta
emissió amb una conferència del
professor Jordi Ojeda el dimecres 30 d’octubre a les 19 h a l’Aula
Magna de l’Edifici Històric, en la qual s’analitzarà el fenomen de pànic
provocat per l’emissió radiofònica. La conferència, amb el suport del
vicerectorat de Relacions Institucionals i Cultura,
s’acompanyarà de fragments de la històrica retransmissió i de la
projecció de fotografies. Ojeda, docent del Departament d’Economia i
Organització d’Empreses i especialista en divulgació de la ciència
mitjançant el cinema, el còmic i la literatura, ha comissariat
aquest octubre l’exposició central del Sitges 2013 - Festival
Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, la qual es va dedicar
precisament a «La guerra dels móns».
H. G. Wells. va publicar
La guerra dels mons el 1898, ara fa 115 anys. Enguany, a més dels
75 anys de l’adaptació radiofònica que en va fer Orson Welles, també es
compleix el seixantè aniversari de l’estrena de la pel·lícula que, amb
el mateix nom, va dirigir Byron Haskin i
van interpretar Gene Barry i Ann Robinson. La mostra comissariada per
Jordi Ojeda a Sitges (en l’espai de Gas Natural Fenosa del Festival)
commemorava ambdues efemèrides.
En
el cas de la retransmissió radiofònica, Welles va encarregar al seu
guionista Howard Koch (que anys més tard va guionitzar, entre altres
obres, la pel·lícula
Casablanca) que adaptés la novel·la original a l’actualitat del
moment i que l’escenari fos territori americà (l’atzar va escollir New
Jersey com a lloc de la invasió). El que es va esdevenir la nit del 30
d’octubre de 1938 ja és història: el
fantàstic va irrompre en les llars dels americans que, atemorits, van
crear un efecte viral (no es va amagar en cap moment que era una ficció,
a l’inici de l’emissió es presentava l’espai com una dramatització de
l’obra original i al final això es recordava
un altre cop). És un exemple significatiu de la influència dels mitjans
de comunicació en la societat moderna.
El fenomen que va suposar l’emissió de l’adaptació de
La guerra dels mons va agafar de sorpresa als artífexs de la
retransmissió, un cop finalitzat el programa van haver d’esperar
retinguts en un despatx unes quantes hores fins que es calmessin totes
les persones atemorides que s’havien dirigit
a l’edifici. Welles va dissenyar la producció del programa de ràdio amb
sis actors inclòs ell mateix, per la qual cosa havien d’interpretar
diferents personatges al llarg de l’emissió canviant el to de veu. La
música, el guió adaptat al mitjà i, sobretot,
els efectes sonors, van aconseguir una dramatització de gran qualitat.
L’escriptor
anglès Herbert George Wells (1866-1946) va ser reconegut en vida com un
dels grans intel·lectuals del moment. Amb una producció molt nombrosa,
va ser
a l’inici de la seva carrera quan va crear les millors obres de ciència-ficció:
La màquina del temps (1895), L’illa del doctor Moreau (1896) o
L’home invisible (1897) entre d’altres. La seva contribució al
gènere fantàstic ha estat decisiva i diferents enfocaments de la moderna
ciència-ficció deriven directament del seu mestratge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.