martes, 29 de octubre de 2013

La UB commemora el 75 aniversari de la retransmissió radiofònica de #Laguerradelsmons @UB_endirecte @sitgesfestival @GNFcine

Conferència

La nit que Orson Welles va atemorir Amèrica
75è aniversari de la versió radiofònica 
de La Guerra dels mons, de H.G.Wells

El 30 d’octubre de 1938 Orson Welles dirigia l’adaptació radiofònica de la novel·la La guerra dels mons, que va provocar que milers de persones creguessin que realment estava succeint una invasió alienígena, confonent realitat i ficció. La UB commemora el 75 aniversari d’aquesta emissió amb una conferència del professor Jordi Ojeda el dimecres 30 d’octubre a les 19 h a l’Aula Magna de l’Edifici Històric, en la qual s’analitzarà el fenomen de pànic provocat per l’emissió radiofònica. La conferència, amb el suport del vicerectorat de Relacions Institucionals i Cultura, s’acompanyarà de fragments de la històrica retransmissió i de la projecció de fotografies. Ojeda, docent del Departament d’Economia i Organització d’Empreses i especialista en divulgació de la ciència mitjançant el cinema, el còmic i la literatura, ha comissariat aquest octubre l’exposició central del Sitges 2013 - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, la qual es va dedicar precisament a «La guerra dels móns».

H. G. Wells. va publicar La guerra dels mons el 1898, ara fa 115 anys. Enguany, a més dels 75 anys de l’adaptació radiofònica que en va fer Orson Welles, també es compleix el seixantè aniversari de l’estrena de la pel·lícula que, amb el mateix nom, va dirigir Byron Haskin i van interpretar Gene Barry i Ann Robinson. La mostra comissariada per Jordi Ojeda a Sitges (en l’espai de Gas Natural Fenosa del Festival) commemorava ambdues efemèrides.

En el cas de la retransmissió radiofònica, Welles va encarregar al seu guionista Howard Koch (que anys més tard va guionitzar, entre altres obres, la pel·lícula Casablanca) que adaptés la novel·la original a l’actualitat del moment i que l’escenari fos territori americà (l’atzar va escollir New Jersey com a lloc de la invasió). El que es va esdevenir la nit del 30 d’octubre de 1938 ja és història: el fantàstic va irrompre en les llars dels americans que, atemorits, van crear un efecte viral (no es va amagar en cap moment que era una ficció, a l’inici de l’emissió es presentava l’espai com una dramatització de l’obra original i al final això es recordava un altre cop). És un exemple significatiu de la influència dels mitjans de comunicació en la societat moderna.

El fenomen que va suposar l’emissió de l’adaptació de La guerra dels mons va agafar de sorpresa als artífexs de la retransmissió, un cop finalitzat el programa van haver d’esperar retinguts en un despatx unes quantes hores fins que es calmessin totes les persones atemorides que s’havien dirigit a l’edifici. Welles va dissenyar la producció del programa de ràdio amb sis actors inclòs ell mateix, per la qual cosa havien d’interpretar diferents personatges al llarg de l’emissió canviant el to de veu. La música, el guió adaptat al mitjà i, sobretot, els efectes sonors, van aconseguir una dramatització de gran qualitat.

L’escriptor anglès Herbert George Wells (1866-1946) va ser reconegut en vida com un dels grans intel·lectuals del moment. Amb una producció molt nombrosa, va ser a l’inici de la seva carrera quan va crear les millors obres de ciència-ficció: La màquina del temps (1895), L’illa del doctor Moreau (1896) o L’home invisible (1897) entre d’altres. La seva contribució al gènere fantàstic ha estat decisiva i diferents enfocaments de la moderna ciència-ficció deriven directament del seu mestratge.


No hay comentarios:

Publicar un comentario